Uitgeven

Keuze uitgever

In zee met een reguliere uitgever of uitgeven in eigen beheer. Dat is je eerste beslispunt. Een medeschrijver was lovend over het mij onbekende Zilverbron. Ik keek op hun site. Het recept is eenvoudig. Mail je manuscript en wacht zes maanden. Nog niets gehoord? Even geduld nog, na acht maanden mag je bellen. O ja, je krijgt geen ontvangstbevestiging na het insturen, je begrijpt toch wel dat onze burelen vol liggen met manuscripten. Sites voor schrijvers puilen uit met verhalen over de slush pile, het geleur met je manuscript, eindeloos wachten en afwijzingen van het type “past niet in ons fonds”. De door mij geselecteerde uitgever Boekscout reageerde binnen vier weken èn positief. En dat in Covid-19 tijd. Prachtig.

De volgende vraag betreft drukken of publishing on demand (POD). Uitgeven in eigen beheer en POD is geen vaste combinatie. Er zijn ook uitgevers die werken op basis van POD. Kies je voor drukken vooraf, dan heb je met een flinke investering te maken. Uit economische overweging kies je voor een grote oplage, wel zonde van het geld als die niet (geheel) verkocht wordt. Ik besteed mijn geld liever aan een goede redacteur.

Daarbij hebben uitgevers hun huisstijl (lees: beperkingen). Wat is leuker dan alles in eigen hand houden? Hoeveel schrijvers hebben echter voldoende kennis van het drukkers- en uitgeversvak? Ik in elk geval niet. Wat weet je van verkoopkanalen, promotie en dergelijke? Ook hierbij is begeleiding zeer welkom.

Voor mij de combi uitgever-POD ideaal. Zo kwam ik tot een shortlist waarvan de eerste, Boekscout, na lezing van het manuscript een aanbod deed. Daarna een helder en informatief webinar (Coronatijd). Achteroverhangen was er niet bij. De redactie is achter de rug, nu mag je als corrector je werk doen. Mijn tip: lees je boek hardop voor. Een ontbrekend lidwoord, een dubbel woord, een foutje in de woordvolgorde of de zin die net niet optimaal loopt. Het komt allemaal naar boven.

Cover en illustraties

Tot mijn (grote) verbazing was de uitgever direct akkoord met de titel. Afbeeldingen waren mogelijk. Ik kwam op het idee illustraties van de belangrijkste personages op te nemen in de verwachting dat dit de aantrekkelijkheid van het boek bevordert. Mijn schoonzus Yanti tekent voortreffelijk. Boekscout ging na het zien van de eerste tekening akkoord en gaf aan meer tekeningen op prijs te stellen.
De cover is de eerste en sterk bepalende indruk van een boek. Het was een hele worsteling. Ideeën van vrienden, de illustrator en mijzelf: het was het niet of net niet. Het derde voorstel van Boekscout sprak aan, uiteindelijk ben ik daar zeer tevreden mee.

Tekst achterplat

Mijn eerste concept heb ik bij Proeflezen van Schrijven Online geplaatst. Daar heb ik zinvolle reacties op gekregen. Vervolgens heeft de redacteur verdere adviezen gegeven. De uitgever kon instemmen met het resultaat (zie onder).

Matt Bradfords universum is gevuld met seminars en advieswerk op topniveau in de beveiligingsbranche. Na zijn ontmoeting met de levenslustige Juanita stapt hij een wereld van uitgaan, culinair genot en lichamelijke geneugten binnen.

Een spectaculaire inbraak bij een gentech multinational lijkt uitgevoerd met behulp van zijn kennis. Was Juanita hierbij betrokken?  Om haar onschuld te bewijzen neemt Matt een opdracht aan in Syrië, waar hij een onderzoek leidt in een  omgebouwde legervesting in de Hamad Desert. Hij blijkt niet de enige belangstellende voor het revolutionaire procedé waaraan wetenschappers in alle rust werken.

De mogelijkheden van genetische modificatie overtreffen onze stoutste fantasieën. Als er een grens ligt tussen het mogelijke en het wenselijke, wie bepaalt dan waar die grens ligt?

Korte bio

Op basis van een checklist en voorbeelden van de uitgever heb ik dit deel van het achterplat gemaakt. Blijkbaar in één keer raak want de uitgever heeft slechts een woordje aangepast.

Leo Franssen woont met zijn vrouw al enkele jaren in Torrevieja. Door zijn arbeidsverleden is hij in staat een geografisch, historisch en wetenschappelijk goed onderbouwd verhaal te vertellen. Met creatieve aanvullingen om de vaart en spanning te vergroten. Zijn voorliefde voor reizen brengt hem in aanraking met een grote verscheidenheid aan mogelijke personages en locaties voor scènes. Zijn doel is vermaak gecombineerd met een serieuze ondertoon. Covid-19 gaf de boost tot het voltooien van zijn debuut (elk nadeel heb z’n voordeel).

Promotie

De laatste stap. Wie ga je informeren en hoe. Berichten op LinkedIn, Faceboek, e.d.
Gerichte mails. Best spannend. De reactie van familie en vrienden was boven verwachting en hartverwarmend. Promotie is een samenwerking van uitgever en jouzelf. Je vult elkaar aan. Voor deze voor vele schrijvers onbekende en weerbarstige fase geeft Boekscout nuttige informatie en goede ondersteuning.